Herfst-tip voor de herfstdip

bospad herfst kleinDe wintertijd is net ingegaan, dat betekent kortere dagen,
winterjassen en koude, met opgetrokken schouders thuiskomen...

De kans bestaat dat je dan liever niet meer de deur uit gaat. Je bent moe en je moet er niet aan denken om je nú nog te gaan omkleden. Je stelt je running-rondje uit tot een ander moment, als je je beter voelt. Heb je al langer het voornemen om te beginnen met hardlopen en in een loopgroepje te stappen, dan wacht je wellicht liever tot het voorjaar.

Energielek
Minder daglicht maakt dat je je minder fit voelt. Ook somberte en stemmingswisselingen grijpen nu hun kans. Met wat langer of meer slapen of uitrusten op de bank kom je er niet; je wordt er niet fitter op. Wat wél helpt is juist naar buiten te gaan! Daar vang je het energielek mee op. Daglicht, UV-A straling, stimuleert de aanmaak van vitamine D. Dit bevordert het immuunsysteem. Door te bewegen, actief te worden, komen er energie en andere activerende hormoonstoffen in je lichaam vrij. Deze zorgen voor een betere stemming, beter slapen en meer vitaliteit. De aanmaak van de hormoonstof cortisol maakt dat je tot meer initiatieven komt, geconcentreerder en stressbestendiger blijft.

“De najaarsblues getrotseerd. Een heel ander gevoel”

Daglicht
Onderzoek heeft uitgewezen dat vorig jaar tijdens de vele sneeuwval veel minder mensen last hadden van sombere gevoelens en depressiviteit dan andere winters of daar minder gevoelig voor waren. Door de lichtweerkaatsing van de sneeuw kreeg men relatief meer licht. Licht doet dus écht wat met je! Ik adviseer je dan ook om in ieder geval eens per week overdag in het daglicht te rennen. Mocht het door je dagelijkse activiteiten niet lukken om overdag te lopen, laat je dan niet vangen door de donkerte of door koude en regen, maar neem de vrijheid en geniet ervan ook dán te lopen. Je hebt ‘t hele parcours voor jezelf, een enorme vrijheidsbeleving. Want jij loopt toch maar mooi wél door weer en wind! Daarna is het zó anders thuiskomen!

Voor meer licht is er een alternatief, of liever: een mooie aanvulling op het buiten  bewegen: een daglichtlamp waar je dagelijks ongeveer een kwartier vóór kunt gaan zitten. Bijvoorbeeld de Litebook Elite lichttherapielamp kost iets meer dan € 200, maar werkt goed.

Je voornemen te gaan rennen, om welke reden dan ook: laat dit niet lopen, begin er nú aan. Het doet juist nú goed! Sluit je aan bij al die andere lopers. De najaarsblues getrotseerd. Een heel ander gevoel.

Nico van der Breggen is werkzaam als runningtherapeut, fysiotherapeut en psychosynthese therapeut in Amsterdam. Zie www.runningtherapieamsterdam.nl.